Handlingsträning och valptänder + foderval

I tisdags var jag på privatkurs för handlern/juniorhandler-domaren Helen Berggren. Hade med mig en liten lista på det vi behövde jobba på. Earnie har verkligen utvecklats jättemycket inom handlingen, men vi har mycket kvar att arbeta på! T.ex fritt ställande på bordet, att jag ska kunna vinkla rätt hans framtassar utan problem samt att jag själv ska bli mer "showig". Allt detta ska sitta perfekt tills den 2 nov då det är Växjös internationella! Så nu är det bara att kötta på!

Igår var det en lite tråkigare dag. För ca en vecka sedan la jag märke till att han hade en lös och felfärgad tand med inflammerat tandkött runt, det var en av de innersta tänderna. Så igår åkte vi in till Upplands väsby djurklinik för borttagning + tandskrapning. Det visade sig sedan att den här tanden inte hade några rötter = en valptand. Något som både är positivt och negativt. Positivt - en ny tand växer troligen ut, och därmed slipper jag visa intyg på utställningar. Negativt - vid 8 månaders ålder (för 2 månader sedan) lämnade vi in honom där för borttagning av ALLA valptänder, vilket enligt dem var 4 st. Röntgar man inte tänderna? De borde lagt märke till denna tand. Mest upprörd är jag över själva narkosen! 10 månader och har varit nedsövd 2 gånger...
Vi fick i alla fall bort all tandsten.

Han ska nu äta blötmat i några dagar och det är perfekt tajming för mig då jag planerar foderbyte! Igår kväll fick han sin första portion av Vom og Hundemat Laks. Ska bli spännande och se hur det utvecklas med hullet. Detta är det han kommer gå på när jag är hemma och har tillgång till frys. När jag är iväg på tävlingar och liknande kommer han få Ziwi Peak Lamm. Jättenöjd med mina val, då jag stått och velat mellan just dessa ett tag nu. Tror det kommer bli riktigt bra. Ziwi Peaken har jag inte fått hem än, den kommer om några veckor och då börjar jag vänja in honom på den också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0